Scrabblenieuws

17 april 2009

De vergeten Jan

Blanco Tielt zorgde tijdens haar 27ste interclub ongewild voor een primeur: toen de top tien naar voor geroepen werd, wipte men van de achtste naar de zesde plaats, waardoor de speler die zevende eindigde, vergeten werd. Deze ongelukkige primeur kon enkel geschieden door de medewerking van alle aanwezigen. Het was immers niemand opgevallen dat nummer zeven werd overgeslagen. Toen nog één speler moest worden afgeroepen, merkten de organisatoren dat ze een chocoladen haas teveel hadden. De haas die bedoeld was voor nummer zeven werd verloot, en kwam zo in handen van ... Willy Van Laethem, de man die een halve minuut later ook de overwinningstrofee in ontvangst mocht nemen. De identiteit van de nummer zeven: Jan De Kruiff, lid van Lettergreep Amersfoort. Jan die de proclamatie altijd wat kleur en animo verschaft, bleef anoniem achter in de grote refter. Toen de meeste deelnemers op weg waren naar hun auto, kwam de fout aan de oppervlakte.

Rudi Ailliet van Blanco verklaarde hierover het volgende: "Ja, we weten dat we een foutje gemaakt hebben bij de prijsuitreiking. Vraag me niet hoe het kon gebeuren. Je ziet dat je zelfs op je 27ste interclub nog een steek kan laten vallen. We hebben ons uitgebreid bij Jan de Kruiff verontschuldigd. Hij kreeg extra felicitaties van de schepen van Sport en we gaven hem alvast een portie paaschocolade mee. In Utrecht krijgt hij de paashaas die hij verdiende, dat is beloofd."

Voor alle duidelijkheid: links Jan de Kruiff, rechts de schepen

Waarom was Jan eigenlijk tijdens de proclamatie aan de zijlijn blijven staan? "Ach", zo antwoordde hij, "ik dacht dat ik mij zou misteld hebben, en ik verliet daarom ietwat teleurgesteld de zaal. Daarop kwamen enkele organisatoren op mij afgesneld, die aangaven mij te hebben overgeslagen bij de prijsuitreiking. Uiteindelijk ben ik nog wel samen met de schepen van Sport en enkele chocoladepaaseitjes op de foto gezet. Mij is van organisatiezijde een zekere rehabilitatie toegezegd. Al bij al blijft de Tieltse lustruminterclub mij zeker positief bij".

Jan de Kruiff was met zijn zevende plaats niet echt tevreden. Toch maakte hij een progressie in de ranking. Zijn nieuwe rankingscore, nl. 93.58 RP, is een nieuw persoonlijk en tegelijk nieuw nationaal record. Nooit eerder deed een Nederlander beter. Hij wipt zelfs over Ronny Heylen naar de tweede plaats. Jan de Kruiff stond jaren geleden ook heel even (gedurende 1 interclub) op de tweede plaats in de ranking. Hoe lang houdt hij het nu vol?