Scrabblenieuws

17 maart 2010

Ambitieuze Vlaming aast op de leidersplaats in de ranking

Al van bij de geboorte van de ranking staat steeds dezelfde naam op de eerste plaats: Jan De Ridder. Iedereen legt zich daar bij neer en vindt dat evident. Iedereen? Neen, niet echt. Op 1 januari 2010 heeft een Vlaams NTSV-lid zich als doel gesteld om een einde te maken aan Jans suprematie.

De betrokkene loopt er niet mee te koop, en wil niet met naam genoemd worden, maar wie hem vragen stelt over zijn vooruitgang mag rekenen op een zelfverzekerd en vrijmoedig antwoord: "Ik wil de beste zijn. Misschien niet decennia lang, maar toch minstens gedurende één volle week. Zonder studeren lukt dat niet. Daarom besteed ik minstens 5 uren per dag aan studie van de SWL. Ik typte alle woorden over in een eigen database, en zocht de betekenis van de moeilijke woorden op in de Van Dale. Ik liet ook door vrienden die beslagen zijn in de wiskunde berekenen welke zeven- en achtletterwoorden de grootste kans maken om voor te komen tijdens een spel. Zo kan men zich concentreren op de toppers. Ik kan je garanderen dat vele woorden die voor mij in het nabije verleden nog onbekend waren, zeer interessant scrabblevoer zijn. Uiteraard is de kennis van de drieletterwoorden zeer belangrijk. Ik ken ze alle van buiten, en weet bovendien hoe ze vooraan of achteraan kunnen verlengd worden tot vierletterwoorden. In de loop van de voorbije twee weken leerde ik de betekenis van alle X-, Y- en Q-woorden en eigende ik mij honderden ezelbruggetjes toe die me toelaten om als het ware te goochelen met deze woorden. Tot voor kort was mij niet duidelijk dat ORYX met behulp van een letter P kon leiden tot PROXY, om maar een simpel voorbeeld te geven."

Kan jij al die studie-uren verantwoorden in je werk- en leefomgeving? "Mijn werkgever heeft hiervan geen nadeel, want ik begin pas te studeren om zes uur 's avonds. Mijn partner kan zich neerleggen bij mijn ambities. Vooral omdat ik heb toegezegd dat ik slechts even de nummer één wil zijn. Tegen medio 2011 moet dat een feit zijn. Sommige mensen voelen een beklimming van de Aconcagua aan als een uitdaging, ik heb mij een ander doel gesteld."

Waarmee ben je nu bezig? "Momenteel bekwaam ik mij in het verlengen van vijfletterwoorden tot twaalfletterwoorden. Zo weet ik bijvoorbeeld dat WATER de basis kan zijn voor woorden als BIOWATERSTOF en BOSWATERKERS. Trouwens, WATER en BOKSERS vormen samen een BOSWATERKERS, en zo kan ik er momenteel 2438 opnoemen."

Hoe kan je dat allemaal onthouden? "Dat is moeilijker dan ik dacht. Momenteel zit ik in een fase waarbij ik alleen op zaterdag en zondag nieuwe woorden kan bijleren. Alle andere weekdagen heb ik nodig om de reeds verworven kennis op te frissen. Doe ik dat niet, dan raken die op de achtergrond. Ik verwacht dat ik tegen mei 2010 de ganse SWL ken, en na het groot verlof alle verlengingen van SWL-woorden tot en met twaalfletterwoorden. Nadien zal ik mij nog enkel bezighouden met het herhalen van de aangelegde lijsten. Ongeveer een jaar later zou ik de nummer één moeten zijn."

Er bestaat een spreekwoord dat luidt als volgt: "Wie kakelt moet eieren leggen". Denk jij echt in je opzet te gaan slagen? "Ik heb er het volste vertrouwen in. Vroeger zwalpte ik in de ranking steeds tussen de twintigste en de veertigste plaats. Na elf weken studie bekleed ik momenteel al de tweede plaats in de seizoensranking, en dat geeft me goede hoop. Zaterdag tracht ik in Lommel voor het eerst een interclub te winnen. Jan afhouden van de 100 rankingpunten is zowat de essentie van mijn opdracht."

Succes!